
FAQ
Co to jest nextoAPI?
Do kogo skierowane jest nextoAPI?
Jakie korzyści da mi przystąpienie do nextoAPI?
- Znaczące zwiększenie asortymentu o innowacyjne i atrakcyjne produkty (klienci w produktach cyfrowych doceniają przede wszystkim niską cenę, brak dodatkowych kosztów za wysyłkę towaru, łatwą i błyskawiczną dostępność)
- Zwrócenie się ku kolejnym grupom klientów (Polacy za granicą, klienci mobilni, podróżujący)
- Rozwój własnego serwisu w oparciu o najnowocześniejsze rozwiązania (korzystamy z najlepszych wzorców, samodzielnie rozwijamy system czyniąc go unikatowym na rynku).
Do jakich produktów otrzymam dostęp jeśli zintegruję swój sklep przez nextoAPI?
Czy dzięki nextoAPI będę mógł sprzedawać także prenumeraty e-czasopism na moim sklepie?
Mam swój własny sklep internetowy i chcę przystąpić do nextoAPI. Ile będzie mnie to kosztowało?
Czy mogę samodzielnie ustalać wysokość cen produktów Nexto sprzedawanych na moim sklepie?
Czy dokonanie przedpłaty na konto w systemie nextoAPI jest konieczne, żeby móc rozpocząć integrację?
Do jakich narzędzi otrzymam dostęp po zarejestrowaniu w NextoAPI?
- Zestawienie z listą dostępnych produktów (plik XML aktualizowany raz na dobę)
- Drzewo kategorii produktów Nexto (plik XML za pomocą którego sprzedawca może podłączyć kategorie produktów Nexto do kategorii produktów na swoim własnym sklepie)
- Gotowe implementacje klientów PHP i Java do składania zamówień w systemie (kody źródłowe wraz z instrukcją użycia)
Jak działa nextoAPI? Co muszę zrobić, żeby dołączyć produkty Nexto do mojego sklepu?
- Rejestracja w systemie = dostęp do narzędziAPI
- Pobranie pliku XML z listą produktów + pliku XML z listą kategorii = dodanie produktów do oferty własnego sklepu
- Składanie zamówień = implementacja mechanizmu wysyłania zapytań o linki do pobrania produktów po https
Jakie są zależności pomiędzy nextoAPI a moim sklepem w procesie sprzedaży produktów cyfrowych Nexto?
Kto obsługuje płatności klientów którzy kupują produkty Nexto na moim sklepie?
W jaki sposób klient otrzyma produkt, który sprzedałem mu na moim sklepie za pośrednictwem nextoAPI?
Model 1 (najprostsza integracja)
Linki pozwalające na pobranie zakupionych produktów wysyłane są przez nextoAPI bezpośrednio do zamawiającego klienta.
Sprzedawca przyjmuje płatność od klienta, przekazuje do nextoAPI odpowiedni komunikat po https. W odpowiedzi nextoAPI wysyła do klienta końcowego wiadomość z linkiem do pobrania zakupionego produktu. W tym modelu cały proces dostawy produktu do klienta realizowany jest przez system Nexto.
Model 2 (bardziej skomplikowana integracja, ale większa elastyczność dla sprzedawcy)
Linki pozwalające na pobranie zakupionych produktów przekazywane są przez nextoAPI do sprzedawcy.
Sprzedawca przyjmuje płatność od klienta, przekazuje do nextoAPI odpowiedni komunikat po https.
W odpowiedzi sprzedawca musi przyjąć linki do zakupionych produktów i udostępnić je klientowi końcowemu. Daje to sprzedawcy znacznie większą swobodę w kontakcie z klientem – linki może wyświetlić na swoim sklepie internetowym, wysłać w treści własnych maili sklepowych.
W tym modelu proces dostawy produktu (rozumiany jako wskazanie linku do pobrania produktu) realizowany jest w całości przez system sprzedawcy.
Buduję w moim sklepie kategorie produktów w oparciu o udostępniane przez Państwa pliki xml z kategoriami i produktami.
W jaki sposób najlepiej aktualizować bazę sklepu o plik XML z produktami z nextoAPI ?
Czy to co jest w pliku XML wystawionym przez Państwa jest pełną aktualną ofertą ?
Czym są bloki issue w bloku issues ? Czym się różnią od siebie ?
Podana cena w pliku XML jest ceną netto ? Jaki jest VAT na produkty z oferty Nexto ?
- gross_nexto_price - cena brutto egzemplarza w jakiej dostępny jest on w witrynie Nexto.pl
- VAT – stawka VAT na dany egzemplarz (w procentach).
- default_net_price – cena detaliczna netto egzemplarza w jakiej dostępny jest on w witrynie Nexto.pl
- net_api_price – cena netto egzemplarza w jakiej dostępny jest on dla partnerów API
- default_spread – domyślna wartość rabatu dla partnera API na dany egzemplarz (w procentach i przy założeniu, ze w swoim sklepie udostępnia on dany egzemplarz po cenie default_net_price)
Czy dobrze rozumiem że kategorie przypisane produktowi w pliku XML w sekcji <category-refs>, np. <1041> <1015> nie muszą być kategoriami na tym samym poziomie? Jak rozumieć powyższy zapis? Pierwszy wpis <1041> jest pierwszą kategorią a drugi wpis <1015> jest drugą kategorią a tym samym podkategorią pierwszej ?
Czym jest pole Data wydania - czy jest to data wydania wersji elektronicznej czy papierowej?
Jaka jest pełna lista możliwych pól opisujących produkt
Każdorazowo gdy baza produktów Nexto jest zmieniana, NextoAPI wysyła o tym informację do partnerów API na podany przez nich w panelu administracyjnym adres http. A zatem - najlepiej aktualizować bazę sklepu o plik XML z produktami nextoAPI właśnie w tym momencie, tj. po odebraniu wiadomości od nextoAPI mówiącej o tym, że zaszły zmiany.
Domyślnie, aplikacja sklepu generuje dla partnerów API tę samą wersję XMLa zawierającą listę wszystkich produktów znajdujących się w bazie Nexto. Niemniej jednak, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom tych partnerów, którzy są zainteresowani tylko częścią produktów oferowanych poprzez nextoAPI, dodatkowo istnieje możliwość określenia przez partnera głównych kategorii (tj. e-booki, audiobooki, mp3), których pobieraniem jest zainteresowany. Partner dostaje wtedy powiadomienia o zmianach tylko w ramach bazy produktów wchodzących w skład wybranych przez niego kategorii.
Od momentu aktualizacji przez nextoAPI bazy danych produktów i wysłania informacji o tym do partnerów, a momentem, w którym partner pobiera aktualną wersję pliku XMLowego mija oczywiście trochę czasu. Teoretycznie rzecz biorąc może się więc zdarzyć, że państwa sklep spróbuje złożyć zamówienie na produkt Nexto, którego już np. w bazie Nexto nie ma, albo zmieniła się jego cena etc. W pierwszym przypadku zamówienie zostanie po prostu odrzucone, natomiast w drugim - API pobierze prowizję z konta partnera wg. aktualnej ceny, a nie tej, która jest zarejestrowana aktualnie w sklepie partnera API. Dlatego by uniknąć niespodzianek bardzo ważne jest, by aplikacja partnera pobierała aktualną wersję XMLa od razu po odebraniu informacji o zmianach.
Każdy produkt (blok product w xmlu) ma jeden lub więcej egzemplarzy (issue). Wszystkie egzemplarze danego produktu zostały zgrupowane właśnie w bloku issues.
Należy pamiętać, że składając zamówienie w systemie nextoAPI, składa się je właśnie na egzemplarze, a nie na produkty (więc w szczególności podaje się issue_id a nie product_id).
Zazwyczaj jest tak, że produkty typu e-booki czy audiobooki (mp3) mają jeden egzemplarz, natomiast produkty z kategorii e-prasa mają wiele egzemplarzy, z których każdy odpowiada pojedynczemu wydaniu.
W XMLu podajemy kilka parametrów określających cenę produktu:
Tak. Nie muszą i co więcej - zazwyczaj nie są. Zazwyczaj kolejna kategoria jest uszczegółowieniem pierwszej. Wzajemne relacje kategorii można odczytać z drzewa kategorii w pliku XMLowym udostępnianym przez API.
Data wydania (w pliku produktowym XML jest to pole <publication_date>) jest to dokładnie data widoczna na okładce publikacji. Nie należy tego pola mylić z data aktywacji produktu na sklepie.
Pełna lista pól opisujących produkt przedstawiona jest w dokumencie „Format pliku XMLowego z listą produktów Nexto.pl” – dostępnym do pobrania z panelu API po zalogowaniu – w sekcji Dokumentacja.
Czy złożenie zamówienia do nextoAPI polega na wysłaniu formularza metodą POST po HTTPS i po odpowiedzi od Państwa wysłane zostają linki na email klienta?
Kiedy linki do pozycji z zamówienia tracą ważność? Jak klient dostanie linki to na jakich warunkach (m.in. jak długo, ile razy?) jest możliwe pobieranie zamówionych pozycji.
NextoAPI jest narzędziem, które pozwala właścicielom sklepów internetowych na dołączenie szerokiej gamy produktów cyfrowych do oferty własnego sklepu: książek audio, e-książek, e-prasy. Innymi słowy - integrując swój sklep przez nextoAPI sprzedawca może do swojego sklepu „wstawić” produkty dostępne na http://www.nexto.pl/
Naszą propozycję kierujemy do przedstawicieli e-commerce. Księgarnie internetowe, sklepy, pasaże handlowe – to tylko niektóre miejsca, których ofertę wzbogacić mogą cyfrowe publikacje. E-prasa, e-książki, książki audio to innowacyjne produkty, poszerzające asortyment serwisu, dostosowane do wymagań klientów XXI wieku.
Przystąpienie do nextoAPI łączy się z wieloma korzyściami już na starcie:
W chwili obecnej poprzez nextoAPI udostępniamy audiobooki w formacie mp3, e-booki w formacie PDF, EPUB i MOBI oraz e-prasę (sprzedaż egzemplarzowa, brak prenumerat) w formacie PDF, EPUB, MOBI i dostępu online.
Niestety NIE. Pracujemy nad rozwiązaniem, które umożliwi sprzedawcom dodanie do oferty swojego sklepu sprzedaży prenumerat. W chwili obecnej udostępniamy natomiast możliwość sprzedaży wydań pojedynczych czasopism w formacie PDF, EPUB, MOBI i dostęp online.
Rejestracja w nextoAPI jest zupełnie darmowa. Bezpłatnie można przetestować działanie systemu na produktach darmowych. Nie pobieramy żadnej stałej opłaty abonamentowej.
Sprzedawca w panelu nextoAPI znajdzie zestawienie cen hurtowych dostępnych produktów (po tych cenach produkty udostępniane są sprzedawcy) wraz z sugerowanymi cenami detalicznymi. Przed rozpoczęciem sprzedaży produktów – sprzedawca musi dokonać wpłaty na swoje konto w panelu API. Z tego konta, dla każdej transakcji pobierana jest kwota w wysokości ceny hurtowej sprzedanego produktu. Obrazowo można porównać ten mechanizm do zasady rozliczania w telefonii komórkowej (telefony typu prepaid). Sprzedawca zarabia na różnicy w cenie hurtowej i detalicznej produktów.
Tak. Sprzedawca w swoim panelu, po rejestracji i podaniu wymaganych danych otrzymuje dostęp do zestawienia z listą cen hurtowych produktów. Podajemy także sugerowaną cenę detaliczną dla każdego produktu oraz stawkę VAT. Wstawiając produkty na swój sklep sprzedawca może oczywiście zmienić cenę detaliczną (cenę sprzedaży) zgodnie z własnym uznaniem i w ten sposób decydować o swoim potencjalnym zysku. W rozliczeniach z Nexto zawsze brana jest cena hurtowa produktu.
Przed rozpoczęciem sprzedaży produktów na swoim sklepie sprzedawca obligowany jest do wpłacenia wybranej kwoty przedpłaty na indywidualne konto w nextoAPI.
W momencie sprzedaży produktu poprzez system nextoAPI z konta przedpłatowego sprzedawcy pobierana jest pobierana jest kwota równa cenie hurtowej jaka widoczna jest w panelu przy danym produkcie.
Nie. Integrację swojego sklepu można przeprowadzić bez dokonywania jakichkolwiek wpłat. W zestawieniu produktów udostępniamy także informację o bezpłatnych produktach (np. pokazowe wydania czasopism). Korzystając z bezpłatnych produktów można przetestować działanie systemu. Dokonanie przedpłaty jest konieczne przed rozpoczęciem sprzedaży produktów płatnych.
Po zarejestrowaniu i podaniu wymaganych danych osobowych sprzedawca dostaje swój unikalny ID (identyfikator) niezbędny do składania zamówień. Dodatkowo otrzymuje w panelu API:
Więcej szczegółów odnośnie powyższych narzędzi znajduje się w dokumentacji technicznej nextoAPI.
NextoAPI to system, umożliwiający wygodną integrację dowolnego sklepu internetowego z platformą sprzedażową Nexto w trzech podstawowych krokach:
Szczegółowe wyjaśnienie powyższych kroków znajduje się w dokumentacji technicznej nextoAPI
Dzięki nextoAPI produkty Nexto wchodzą do oferty sklepu internetowego sprzedawcy. NextoAPI odpowiada także za dostarczenie linku do pobrania zakupionego produktu na sklepie sprzedawcy.
Sprzedawca na swoim sklepie wyświetla ofertę produktu i obsługuje płatności za produkty. Czyli klient płaci za produkt bezpośrednio na sklepie sprzedawcy, a nextoAPI odpowiada za dystrybucję produktu do klienta.
Płatności za produkty udostępniane sprzedawcy za pomocą nextoAPI są w całości obsługiwane na sklepie sprzedawcy. Czyli cały proces autoryzacji transakcji, przyjęcia pieniędzy od klienta odbywa się poza nextoAPI.
Po przyjęciu płatności na sklepie sprzedawcy, nextoAPI odpowiada za dystrybucję produktów kupionych przez klienta.
NextoAPI udostępnia 2 modele integracji, które różnią się stopniem komplikacji wdrożenia, ale jednocześnie oferują odmienny sposób obsługi klienta końcowego.
Tak, o ile sklep partnera API działa w modelu 1. Jeśli partner sobie tego życzy, linki zwracane są jemu w odpowiedzi na złożone zamówienie (model 2). W takim wypadku mail do klienta z linkami NIE jest wysyłany z API - zostaje to w gestii partnera API.
Linki do pobrania produktów nie maja daty ważności. Produkty w formacie PDF, EPUB, MOBI oraz audiobooki (MP3) można pobierać do 15 razy. Do otwierania publikacji w formacie EPUB rekomendujemy używanie programu Adobe Digital Editions. Pliki MOBI są dedykowane dla czytników Kindle firmy Amazon.